نخستین جشنواره ملی کسب‌وکارهای بازنشستگان ن.م. با نام کوکباز برگزار شد.

جشنواره‌ی ملی کسب‌وکار‌های بازنشستگان نیرو‌های مسلح و خانواده (کوکباز) روزهای 4 و 5 شهریورماه 1398 در باغ‌موزه‌ی دفاع برگزار شد. باید گفت در نگاه جدید وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، به منزلت و معیشت بازنشستگان توجه ویژه‌ای شده؛ چراکه همیشه این مسئله از دغدغه‌های سازمان بوده است.


سن بازنشستگی در بازنشستگان نیروهای مسلح بین 40 تا 50 سال است. بیشتر این بازنشستگان همچنان علاقمند به تداوم نقش اجتماعی-اقتصادی خود در جامعه هستند. از سوی دیگر، اخیراً مشخص شده است که موفق‌ترین شرکت‌های دره‌ی سیلیکون در 39 و 40 سالگی مؤسسه‌ی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. توانمندسازی افرادِ نزدیک به بازنشستگی و افراد بازنشسته، در راستای ورود به عرصه‌ی کسب‌وکارهای خوداشتغالی راه حلی برای افزایش درآمد و همچنین تداوم نقش اجتماعی ایشان است.
به گفته‌ی دکتر ابراهیم محمودزاده، مدیرعامل محترم ساتا: «بهترین خدمت به بازنشستگان، وارد‌کردن آن‌ها به کسب‌وکار است.» یکی از اهداف ساتا، علاوه بر افزایش حقوق بازنشستگان، کاهش هزینه‌ی آن‌ها و ایجاد کسب‌وکار برای بازنشستگان و فرزندانشان است تا بازنشسته تبدیل به بازایستاده شود.
بر همین اساس، بستر کسب‌وکار‌های بازنشستگان طراحی شد و بیش از ۲ هزار اثر به دبیرخانه‌ی جشنواره کسب‌وکار‌های بازنشستگان نیرو‌های مسلح ارسال شد که در نمایشگاه، شاهد حضور ۲۰۰ ایده‌ی برتر در قالب ۲۰۰ غرفه بودیم و همه این کسب‌وکار‌ها به تولید و سودآفرینی رسیده‌اند. در مرحله‌ی بعد به دنبال تشکیل تعاونی‌هایی هستیم تا عده‌ی بیشتری از بازنشستگان و فرزندان آن‌ها را دور هم جمع کنیم.
دکتر محمودزاده گفت: کوکباز فرصتی برای انسجام و ارتباط هرچه بیشتر میان تولیدکننده، بازار و مقوله‌ی صادرات است. مشکل اصلی بازایستادگان محترم، توسعه‌ی بازار است. ما کوکباز و سایت نرم‌افزاری آن را با هزینه‌ی زیاد طراحی کردیم تا امکان ارائه‌ی محصولات بازنشستگان در آن فراهم شود. کسی که در روستایی دورافتاده محصولی را تولید می‌کند، نیازمند توسعه‌ی بازار و پشتیبانی است.
وی افزود: این بازنشستگان کارآفرین به سقفی از سرمایه‌گذاری رسیده‌اند که شاید توان سرمایه‌گذاری بیشتر را نداشته باشند و ما در قالب وام از این افراد پشتیبانی خواهیم کرد. در گام بعد به بازنشستگان صاحب ایده که کسب‌وکاری ندارند، وام خواهیم داد تا بتوانند با فعالان حوزه‌ی کسب‌وکار مشارکت داشته باشند.
امیر سرتیپ نجفی‌پور، جانشین محترم مدیرعامل ساتا: در مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدیم که مفهوم بازنشستگی، بازتعریف شود و به نوعی تبدیل بازنشستگی به بازایستادگی را در دستور کار قرار دادیم. برای تبدیل این مفهوم و برقراری زندگی بازایستادگی نیاز به کار گروهی بود و در نخستین گام، پلتفرم و بستر کسب‌وکاری را ایجاد کردیم تا بتوانیم از بازنشستگان که گنجینه‌ی تجربه، دانش و مدیریت هستند، استفاده کنیم. به علت استقبال زیاد از جشنواره‌ی کوکباز مقرر شد همه‌ی ایده‌ها با حضور کارآفرینان بزرگ داوری شوند که به همین منظور، ۲۰۰ ایده در این نمایشگاه انتخاب و در مراسم اختتامیه از ایده‌های برتر تجلیل شد.
وی همچنین افزود: برای فرزندان بیکار بازنشستگان هم برنامه داریم و آمار کامل این فرزندان را شناسایی کرده‌ایم و در گام‌های بعدی حتما در ظرفیت‌های خالی، اولویت را به آن‌ها خواهیم داد.
در زمینه کسب‌وکار‌های نو و مباحث دیجیتال از گذشته نیازمند شتاب‌دهنده‌ها بودیم و باید ایده می‌آمد و برای رشد ایده، سرمایه‌گذاری می‌کردیم؛ اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که در شتاب‌دهنده‌ها باید به اهداف طرفین دست پیدا کنیم. ممکن است شتاب‌دهنده‌ای به ایده و تولید برسد، اما شاید به سود نرسد. بر همین اساس، استارتاپ فکتوری طرح جدید ما است که تیم‌های مستعدی را از میان بازنشستگان و فرزندانشان تشکیل می‌دهیم و از آن‌ها می‌خواهیم ایده‌ها را تبدیل به کار سودبخش کنند.
مهندس علی علیدوستی، دبیر جشنواره‌ی کوکباز: «بازنشستگان نیروهای مسلح به‌دلیل اقتضائاتی که دارند، مثل محاسبه‌ی زمان سربازی و...، با سن بازنشستگی متوسط 50 سال و بعضاً کمتر روبه‌رو هستیم که سن پایینی است. تعلق سازمانی این افراد و ارتباطاتشان با کانون‌ها سبب شده ارتباطات داخلی خوبی با هم داشته باشند. این جامعه ویژگی‌های اختصاصی خودش را دارد و بر این اساس، رفتارهای شبکه‌ای و جامعه‌بودن از خود نشان می دهد. از سوی دیگر، عده‌ای از این عزیزان در دوران بازنشستگی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار کرده‌اند. به‌دلیل زحماتی که این افراد در حوزه‌ی کسب‌وکار کشیده‌اند و همچنین الگوسازی برای دیگران، تصمیم گرفتیم تحت عنوان جشنواره به تجلیل از زحمات این افراد بپردازیم و کسب‌وکارهای توسعه‌یافته را بشناسیم. به‌علاوه، علاقه‌مندانی را که می‌خواهند در حوزه‌ی کسب‌وکار فعالیت کنند را شناسایی کنیم. حمایت، تشویق و الگوسازی از اهداف این جشنواره است که تلاش می‌کنیم رویکرد تبدیل جمعیت به جامعه، جامعه به شبکه و در نهایت ایجاد تأثیر شبکه‌ای را مؤثرتر و بهتر محقق کنیم. جشنواره‌ی کوکباز در 5 حوزه‌ی اصلی فعالیت کرد. حوزه‌ی اول، محصولات، حوزه‌ی دوم، کسب‌وکارهای نوپا، کوچک و متوسط، حوزه‌ی سوم، تعاونی‌هایی که بازنشسته‌ها تشکیل داده‌اند و روزبه‌روز هم ‌بیشتر می‌شوند، حوزه‌ی چهارم، ایده و حوزه‌ی پنجم هم که بعداً اضافه شد، با رویکرد سرویس‌های ارزش افزوده‌ی محتوایی است که کمیته‌ی اختصاصی هر کدام برای ارزیابی شکل گرفته است.

در آخر می‌توانید ویدیوی کوتاهی از خلاصه‌ی جشنواره‌ی کوکباز را در سایت کوکباز و با کلیک بر این نوشته مشاهده نمایید.

 
  • اختتامیه جشنواره کوکباز

  • اختتامیه جشنواره کوکباز

  • اهدای جوایز

  • غرفه‌های جشنواره

  • غرفه‌های جشنواره

  • غرفه‌های جشنواره

  • غرفه‌های جشنواره

تمامی حقوق این وب سایت، محفوظ و متعلق به موسسه آموزشی سپید می‌باشد.