•  

     
  •  

     
  •  

     

حرکت به سمت تکنولوژی و سرمایه‌گذاری روی آن نیاز امروز جامعه ماست؛ اما این حرکت باید چابک، مطمئن و با نگاه به آینده باشد. چند سالی است که کسب‌وکارهای نوپا رشد چشم‌گیری در صنایع کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه داشته‌اند. در کشور عزیزمان، ایران، کسب‌وکارهای نوپا توانسته‌اند قواعد بازی بازارهای سنتی را برهم زنند که این موضوع سبب افزایش سطح زندگی مردم کشورمان شده و همچنین پارادایم‌های جدیدی را در بازار کشور نهادینه کرده است. ما در «موسسه مطالعاتی سپید» با مدیریت توسعه کسب‌وکارهای نوپا، سعی در کمک به کارآفرینان عزیز داریم تا قدمی در جهت آبادانی هرچه بیشتر ایران سربلندمان برداریم. موسسه سپید علاوه بر حمایت‌های خود در جهت رشد کسب‌وکارهای شما، به صورت مستمر آموزش‌های مفیدی را ارائه خواهد داد و در این مسیر همواره در کنار شما است.
ما در سپید به شما کمک خواهیم کار تا در بهترین مسیر برای رسیدن به هدفتان قرار بگیرید. مشاوران ما با صرف زمان زیاد، به بهترین مدل‌ها برای رشد کسب‌وکارهای نوپا رسیده‌اند و آماده‌اند تا این دانش را در اختیار کارآفرینان قرار دهند. با قرارگیری در مسیر مشاوره و همراهی سپید، غلبه بر چالش‌های کسب‌وکار شما میسر شده و روند هموارتری تا رسیدن به هدف خود خواهید داشت. بر این اساس، مشاوره سپید بیشتر در جهت استراتژی‌های ورود به بازار، هک رشد، بوم مدل کسب‌وکار و سایر موارد مورد نیاز رشد یک کسب‌وکار است.

نقش‌آفرینی استودیو کسب‌وکارهای نوپا در سازمان

هدف‌گذاری

با توجه به نوپا بودن مباحث حمایت از استارتاپ‌ها در سازمان‌ها، در نظر داریم فرهنگ و دیدگاه سازمان‌ها را در این مورد ارتقا داده و همراهی با آن‌ها را بیشتر کنیم. پرواضح است که سازمان‌ها باید در دو مسیر با استارتاپ‌ها و مباحث کارآفرینی‌ نوظهور ارتباط مثبت برقرار کنند؛ اول، در صنایعی که سازمان در آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کرده است، که از جمله‌ی این صنایع می‌توان به پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، برق و تولید انرژی، بیمه و بورس اشاره کرد و دوم، بهره‌گیری از ظرفیت استارتاپی در توانمندسازی نیروهای متخصص بازنشسته و سالمند سازمان‌ها.
تحقق موارد اشاره‌شده با تشکیل استارتاپ استودیو سازمان به‌عنوان «هاب استارتاپی» قابل دسترسی است. اگر بخواهیم به تعریف و جایابی بهتر استارتاپ استودیو سازمان اشاره داشته باشیم، باید خود را دروازه ورود و خروج استارتاپی سازمان بخوانیم تا هرآنچه مربوط به مباحث استارتاپی می‌شود، استارتاپ استودیو در این امر پیشران سازمان باشد.

برنامه اجرایی

با توجه به هدف مزبور و همچنین آگاهی از میزان فعالیت و آگاهی ساتا از فعالیت‌ها و اکوسیستم استارتاپی ایران، لازم است برنامه اجرایی در دو مسیر طرح‌ریزی شود؛ این دو مسیر شامل برنامه‌های اجرایی درون‌سازمانی و برنامه‌های اجرایی برون‌سازمانی است که در ادامه بیشتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

برنامه اجرایی درون‌سازمانی

هدف از فعالیت‌های درون‌سازمانی بیدار کردن احساس نیاز سازمان به نوآوری و فناوری‌های نوظهور است؛ به این معنی که سازمان و افراد ذی‌نفع هم آگاهی بیشتری نسبت به این امور پیدا کنند و هم برای ورود به این حوزه، آمادگی لازم را داشته باشند. به همین منظور، لاین برنامه اجرایی درون‌سازمانی به سه بخش اساسی تقسیم‌بندی می‌شود.

ارائه گزارش‌های هوشمندی بازار

در این گزارش‌ها، به تغییر و تحولات روز و ترندهای استفاده از نوآوری و فناوری در صنایع مختلف پرداخته می‌شود. هدف از این کار، ارائه چشم‌انداز درست و مطابق با نیازمندی‌های سازمان به مدیران و معاونان ارشد سازمان‌های زیرمجموعه است.

مستندسازی نیازمندی‌های سازمان

طبق برنامه پیش‌بینی‌شده، عموماً نیازمندی‌های سازمان‌ها یا به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شوند و یا به صورت سینه‌به‌سینه و البته با تحریف‌های ناخواسته منتقل می‌شوند. از این رو، با انجام مصاحبه‌هایی با مدیران ارشد سازمان‌های وابسته ساتا، اقدام به درون‌فهمی مشکلات و مسائل مرتبط با بازنشسته‌ها خواهد شد و در نهایت، مستندسازی این موارد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

مشاوره و همکاری با سازمان‌های ذی‌نفع در امور استارتاپی

به جهت عظیم بودن سازمان، این احتمال وجود دارد که سازمان‌ها به سمت نوآوری سوق پیدا کنند. از این رو با برگزاری جلسات مشاوره و همچنین ارائه برخی از استارتاپ‌ها در حضور مدیران ارشد سازمان‌ها، به رویکرد آن‌ها جهت‌دهی خواهیم کرد. همچنین با ارائه مشاوره‌های مدون در مسیر نوآوری همراه آن‌ها خواهیم بود که برای نوآوری به وحدت کلام دست یابیم.

برنامه اجرایی برون‌سازمانی
 

هدف از فعالیت‌های برون‌‌سازمانی، ایجاد هم‌افزایی با شرکای استراتژیک مؤسسه مطالعاتی سپید از طریق برگزاری رویداد‌های استارتاپی آنلاین و حضوری به‌منظور راه‌اندازی یا توسعه‌ی کسب‌وکار جدید است؛ به این معنی که سازمان‌ها و یا افراد ذی‌نفع مانند بازنشستگان و خانواده‌های محترمشان، استارتاپ‌ها و افراد توانمند که نیاز به حمایت‌های مالی و معنوی دارند، هم آگاهی بیشتری از این امور پیدا کنند و هم برای ورود به این حوزه، آمادگی لازم را داشته باشند. به همین منظور، لاین برنامه اجرایی برون‌سازمانی به سه بخش اساسی تقسیم‌بندی می‌شود.

ریورس پیچ (Reverse Pitch)

از برگزاری رپیدادهای ریورس پیچ، دو هدف دنبال خواهد شد؛ اول آشنا کردن کارآفرینان با سازمان و مشکلات سالمندی و بازنشستگی و دوم پیدا کردن راه حلی مناسب برای مشکلات سالمندی و بازنشستگی. در حقیقت با برگزاری ریورس پیچ در سطوح مختلف اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، به‌ویژه در دانشگاه‌ها، این امکان فراهم خواهد شد تا به‌جای چند فکر محدود، یک کشور نامحدود در مورد مشکلات فکر کنند.

برگزاری میزهای سالمندی و بازنشستگی

با برگزاری یک میز در هر مرکز نوآوری دو هدف به صورت موازی دنبال می‌شود. اول اتصال دائمی سازمان و مراکز نوآوری و دوم گستردگی ایده‌های موجود جهت اجرا. از این رو قصد داریم در هر مرکز نوآوری کشور یک میز مختص سازمان با اولویت اول سالمندی و بازنشستگی و اولویت دوم صنایع وابسته برقرار نماییم.

آموزش و پرورش کارآفرینان

رویکرد ما از این عمل صرفاً آموزش و ارتقای فرهنگ کارآفرینی در کشور نیست؛ ما می‌خواهیم با برگزاری روند آموزش برای کارآفرینان، آن‌ها را به منظور رفع نیازهای سازمان پرورش دهیم.

 

تمامی حقوق این وب سایت، محفوظ و متعلق به موسسه آموزشی سپید می‌باشد.